Aktuality

Prevratná inovácia a čo to znamená pri príprave projektov. Je váš projekt dostatočne „disruptive“?

15.05.2017

Európska komisia podporuje disruptive innovations. Produkt, ktorý získal ďalšie kolo investícií vo výške 3 mil.EUR je prevratnou inováciou v oblasti e-health. Start- up na technologickom podujatí predstavil produkt, ktorý je prevratnou inováciou ... Už ste to niekde počuli? Je práve váš produkt disruptive innovation? Je dostatočne prevratný, aby získal podporu z verejných alebo súkromných zdrojov?

Najmä v súčasnom technologickom prostredí slovo disruptive stráca svôj pôvodný význam. Používa sa nadmerne a častokrát nesprávne. Náš tím grantových konzultantov si nadmerné používanie slova disruptive všimol najmä pri príprave projektových zámerov do programu Horizon 2020.

Určovanie toho, čo je disruptive, je veda. Je to akademická teória profesora Claytona Christensena z Harvard Business School. Podľa tejto teórie prevratné inovácie začínajú ako jednoduché aplikácie, jednoduché nápady, na úplnom dne trhu. Až z tejto pozície rastú, nahradia etablovaných konkurentov a zmenia pravidlá celého trhu vo svojej oblasti.

Byť disruptive (teda niečo prevratné), znamená byť malou spoločnosťou (mikropodnikom, až malým a stredným podnikom) s obmedzenými zdrojmi, ktorej sa podarilo konkurovať oveľa väčším a známym spoločnostiam. Takíto „malí hráči“ to dosiahnu tak, že sa zamerajú na dovtedy trhom ignorovanú potrebu zákazníkov a uspokoja ju. Tým zároveň zlepšujú kvalitu produktov a úroveň trhového prostredia.

Christensen vo svojej teórií rozvíja 3 typy inovácie:

  • Sustaining innovations– znamená najmä markantné vylepšenie určitých vlastností produktu, ktoré vedia oceniť tí najväčší zákazníci. Pre pôvodcu to znamená najmä vyššie zisky, pretože vie výhodnejšie poskytovať svoje služby veľkým zákazníkom, ktorí potrebujú vysokovýkonné riešenia.
  • Low- end sisruptions– znamená mierne vylepšenie určitých vlastností produktu za stále „fér“ cenu pre bežných zákazníkov. Výrobca sa zameria na bežných zákazníkov. Tí chcú taktiež lepšie vlastnosti, ale zvažujú aj cenu riešenia.
  • New- market disruptions– znamená, že sa výrobca zamerá na úplne nový segment zákazníkov. Tradične sú to zákazníci, ktorí nemajú dostatok prostriedkov, alebo nevedia ako využiť pôvodne poskytovanú službu alebo produkt. Výrobca uprav produkt, tak aby splnil niekorú ich potrebu a zároveň splnil aj ich cenové predstavy.

Viete po prečítaní zaradiť svoj projektový zámer do niektorej z oblasti inovácií? Máte stále problémy pri určení profitability Vášho riešenia? Radi vám v Octigone pomôžeme s určením aj prípravou projektovej žiadosti o podporu zo zdrojov Európskej únie.

Zdroj:

http://bit.ly/2pNEY8w